Het produceren van manuscripten , geschriften en codexen neemt nogal wat tijd. En de daaraan gerelateerde missies dus ook. Voorbeeld met een lvl 3 boekbinder een geoloog of verkenner optuigen met 10 geschriften kost je 6 manuscripten (eerder kun je geen geschriften toevoegen) en dan nog per geschrift 3 productie cycli van gemiddeld 1 dag (2 manuscripten maken, dan 2 manuscripten omzetten in een geschrift.) Daar ben je dan een maand (ruim) mee bezig. En dan mag je geen dag missen en iedere dag zo ongeveer om dezelfde tijd inloggen. Enige manier om het te versnellen is het gebruik van beenderlijm en (sinds kort) wildwoudhars. Dit zijn normale verdubbelaars. En alle andere verdubbelaars kunnen we zelf maken. VerDRIEdubbelaars moeten we kopen (Tropische mand, pasta kom, hazepootje en dat soort zaken)
Nu is het fenomeen beenderlijm al een keer eerder aangehaald (zie http://forum.thesettlersonline.nl/th...is-Beenderlijm ) maar dat was vrij in het begin en nu helemaal naar de achtergrond verschoven, vandaar dat ik er hier nogmaals aandacht voor vraag. Aangezien we alle andere verdubbelaars gewoon in het produktiehuis kunnen maken lijkt me dat de aangewezen plek om dat met deze spullen ook te toen. Wellicht dat het met het nieuwe vinden van dingen op je eiland kunnen combineren, anders svp gewoon een eigen gebouwtje. Beenderlijm zou dan een (bij)produkt van de slager kunnen zijn, die houdt immers botten over als ie het vlees dat de jagers brengen omzet in worsten, en anders kan daar gewoon een lijmmaker voor worden geintroduceeerd.
Wildwoudhars is natuurlijk weer een verhaal apart. In dennenhout zit plenty hars :-) dus wellicht een klein wetenschaps gebouwtje dat wildwoudhars maakt van dennenhout en vanaf lvl3 dan hardhout nodig heeft, verzin het maar. En anders gewoon net als de andere verdubbelaars in het produktiehuis maken, bv 10000 dennehout stammen voor 1 wildwoudhars. Of 5000 hardhoutstammen, weet ik het.
Daarmee maak je het wel mogelijk maar niet te gemakkelijk. En met te gemakkelijk bedoel ik dat iemand dan ineens zoveel van het spul zou kunnen maken dat ie de markt er mee verpest.