Het oplossen van een bug kost tijd, dit is niet fijn en dat snap ik best maar onze ontwikkelaars doen hard hun best om bugs te verhelpen. Het is een langdurig proces en dit neemt eenmaal tijd in beslag.
Stap 1: Er moet informatie worden verzameld over de bug (wat triggerd de bug etc.). Soms is het gemakkelijk om een bug te achterhalen, soms kost dit wat meer tijd. Dat er vele mensen zijn die het melden wil niet zeggen dat het opeens gemakkelijker is om de bug te traceren.
Stap 2: De bug is "gevonden", er kan nu naar een oplossing worden gezocht. Dit kan soms een gemakkelijke oplossing zijn, maar een verandering in "punt 1" kan er ook voor zorgen dat "punt 2" niet meer correct werkt.
Stap 3: Er is een oplossing. De oplossing zal zowel intern als op de testserver moeten worden getest. Soms blijkt dat de oplossing niet volledig werkt voor het "grote publiek", mocht dit het geval zijn moet men terug naar stap 2.
Stap 4: De oplossing wordt geïmplementeerd op de live servers.
Alhoewel dit misschien niet veel lijkt, is dit weldegelijk een langdurig proces waar soms veel tijd in gaat zitten. Dit is niet iets wat alleen voor TSO een probleem is. Elk bedrijf dat software maakt loopt hier dagelijks tegen aan.
Hopelijk heb ik hiermee wat inzicht gegeven over het oplossen van een bug. Onze ontwikkelaars zijn altijd druk bezig, enkel bezitten ze nog geen tijdmachine en kunnen ze de tijd dus ook niet doorspoelen! :-)
- dit alleen al kan er voor zorgen dat het oplossen van een bug soms maanden duurt. Een oplossing werkt misschien op de ontwikkelaar zijn computer, maar dat betekent nog niet dat het voor iedereen zal werken. Het testen van de oplossing is dus ook een heel belangrijk aspect waar veel tijd in gaat zitten.Computers tegenwoordig komen in een letterlijke oneindige combinatie van hardware en software configuraties.
Overigens zal deze specifieke bug met de eerstvolgende update worden verholpen.
BB_Skelril