Heb niet alles hier gelezen in het forum, dus sorry als ik iets herhaal of dat een idee al is gezegd.
Ook zitten er wel spelelementen van andere spellen in, maar ja dat kun je dan eventueel ook gebruiken voor dit spel
Ik heb de laatste weken van allerlei ideeën gekregen en of bedacht om het spel uitgebreider te maken en leuker te maken. Per onderwerp zal ik een toelichting geven
Hier als volgt de volgende ideeën op een rij.
Havens
Een nieuw gebied op het eiland. Leukste zou zijn als je bijvoorbeeld op 3 verschillende plekken 3 havens kunt bouwen. Het idee is om in het havengebied verschillende gebouwen te kunnen maken die betrekking hebben op de handelsroutes en op het produceren van nieuwe grondstoffen. Ook het maken van verschillende boten kan een idee zijn voor gebouwen in het havengebied.
Bijvoorbeeld een scheepswerf waarin je verschillende aanvalsboten kunt maken maar ook handelsschepen voor de handelsroutes.
Hoe nu een haven maken op je eiland? Mijn idee was om met een nieuwe grondstof zand (te verkrijgen uit een nieuw gebouw de zand/kleigroeve) het water in het nieuwe havengebied weg te krijgen om vervolgens een zandplek te krijgen waar je de nieuwe gebouwen (alleen te bouwen in het havengebied) kunt neerzetten. Dit zou je bijvoorbeeld i.p.v. groen, lichtblauw kunnen arceren. Per 1 vakje zou je bijvoorbeeld 1000 eenheden zand nodig moeten hebben.
Gebouwen voor het nieuwe havengebied kunnen zijn:
Zand/kleigroeve: Dit is het 1e gebouw dat je kunt en moet bouwen in het havengebied. Deze gebouwen kun je alleen dan bouwen op land met de grens van het water.
Uit deze zand/kleigroeve verkrijg je de grondstoffen zand en klei. Zand voor het opvullen van het verdere havengebied en de nieuwe grondstof klei voor het nieuwe luxe grondstof vazen te maken in het nieuwe gebouw potterij.
Potterij: Hierin wordt klei verwerkt tot vazen. Dit wordt dan een luxe grondstof die je kunt verhandelen met handelssteden. Je hebt dan handelsschepen nodig om deze grondstof te vervoeren naar de handelssteden.
Scheepswerf: hierin worden dan verschillende eenheden aanvalsboten in gemaakt (voor de nieuwe zeeavonturen) en handelsschepen (voor de handelsroutes om nieuwe soorten luxe grondstoffen te vervoeren naar handelsteden). De scheepswerf is dus een soort van barak maar dan voor schepen bouwen.
Handelsroutegebouw: Dit gebouw bepaald het aantal handelsroute dat je kunt hebben. Bijvoorbeeld bij lvl 1 kun je maar 1 handelsroute hebben en bij lvl 5 kun je 5 handelsroutes hebben.
Aanlegsteiger: Hier kun je dan bijvoorbeeld je admiraals (zijn generaals maar dan op het water) als kampen neerzetten. Wel dan in de vorm van een schip i.p.v. een legertent.
Goederenoverslagplaats: Hier worden de luxe grondstoffen opgeslagen en gereed gemaakt voor vervoer. Kost bijvoorbeeld hout om houten kisten te maken. De houten kisten zijn nodig dan voor het vervoer van de grondstoffen.
Zeilmakerij: Hierin wordt het nieuwe grondstof zeil in gemaakt, een grondstof voor het maken van een onderdeel van de schepen.
Mastmakerij: net zoals wielen voor kanonnen, moet je hierin masten maken voor je schepen.
Nog andere soorten gebouwen voor het maken van de schepen of voor het handelen met steden.
Episch gebouw: Te verkrijgen door een schatkaart avontuur. Bijvoorbeeld een beeld zoals iets in de richting van het Vrijheidsbeeld van New York of een historisch schipmonument.
Alleen te plaatsen in je havengebied. Maximaal maar 1 en niet te verhandelen.
Handelsroutes
De bedoeling is dat je ontdekkingsreiziger of een nieuwe specialist als een handelaar of diplomaat op zoek gaat naar handelsroutes en handelssteden.
Eenmaal een handelsstad gevonden en de handelsroute er naar toe, dan pas kun je gaan handelen met deze stad. De stad is alleen maar op zoek naar luxe grondstoffen zoals vazen. In ruil voor luxe grondstoffen krijg je munten, graniet of wat edelstenen of zoiets, wat je dan weer kan gebruiken voor je eiland.
De stad geeft dan opdrachten aan je. Bijvoorbeeld: de burgemeester van handelsstad 1 wil graag 500 vazen hebben in ruil daarvoor krijg je 100 graniet en 100 munten.
Het vervoeren van deze goederen gaat dan via handelsschepen die je moet bouwen in de scheepswerf. Afhankelijk van het type schip kun je dan een x aantal vervoeren, het is dan mogelijk dat je meerdere keren heen en weer moet of meerdere handelsschepen moet sturen.
De goederen gaan dus via de goederenoverslagplaats naar de handelsschepen en dan naar de handelssteden. Wanneer je de opdracht voltooid heb krijg je de beloning.
Het leukste is als er meerdere handelssteden zijn met meerdere handelsroutes met elk een apart luxe grondstof die ze willen of een paar luxe grondstoffen, zodat je meerdere handelslijnen moet opzetten. Als er een nieuwe specialist zoals een handelaar zou komen, zou je deze eventueel ook met de boeken kunnen upgraden. Bijvoorbeeld betere handelsroutes laten vinden of ervoor zorgen dat hij een stad vindt die meer luxe grondstoffen wil.
Het laten zien van het hebben van een handelsroute op je eiland zou je kunnen doen door een stippellijn van je haven naar een eindpunt op het water van je map. Het schip kun je dan deze route laten varen net zoals een generaal een stukje loopt naar het burgemeestershuis alvorens hij vertrekt.
Nieuwe gebouwen en luxe grondstoffen voor het handelen.
Wijngaard: een boerderij, maar waar druiven worden geteeld.
Wijnbedrijf: Hier worden de druiven omgezet in wijn.
Olijfgaard: ook zelfde werking als een boerderij maar hier worden olijven geteeld.
Olijfolieperser: hierin worden de olijven omgezet naar olijfolie.
Zilvermijn: zelfde als goudmijn maar hierin wordt dan zilver gedolven.
Serviesmaker: hierin wordt zilver gebruikt om zilver servies te maken.
Koffieplantage: met de nieuwe grondstof koffie
Suikerplantage: met de nieuwe grondstof suiker
Kruidenkwekerij: Hierin kun je dan de grondstof speciale kruiden uit krijgen.
Wolplantage: met de nieuwe grondstof wol
Kledingmakerij: hierin wordt wol omgezet naar kleding.
Meubelmakerij: vanuit hout worden meubels gemaakt 3 soorten dennenhoutmeubels, hardhoutmeubels en tropenhout meubels.
Diamantmijn: zelfde als goudmijn maar hierin vind je diamanten.
Juwelier: hierin worden sieraden gemaakt van goud en diamanten.
Glasmakerij: hierin wordt zand omgezet in glas.
Aangezien van de meeste spelers de eilanden inmiddels al helemaal volgebouwd zijn, zou je eventueel ook de map kunnen aanpassen en een paar kleinere eilanden om je eiland heen kunnen maken waarop je alleen deze soort gebouwen mag bouwen. Op het ene eiland kun je bijvoorbeeld alleen maar zilvermijnen vinden en koffie en suikerplantages en serviesmaker bouwen.
Avonturen
Zeeavonturen
Deze avonturen spelen zich op zee af. Het idee is allemaal hetzelfde als gewone avonturen maar dan gebruik makend van admiraals in plaats van generaals.
De admiraals kunnen bijvoorbeeld in hun vloot 20 units schepen hebben.
Schatkaart avonturen:
Dit is een ultiem avontuur met een 100% beloning voor een episch gebouw in je haven, zoals eerder genoemd een beeld of een groot mooi schip.
Je kunt dit avontuur pas spelen als je 8 of 10 delen van een schatkaart hebt gevonden. Deze delen van de schatkaart kun je dan bijvoorbeeld in de zeeavonturen vinden als beloning. De schatkaarten kun je dan eventueel verhandelbaar maken zodat als je dubbele hebt kunt ruilen met anderen om een hele schatkaart te maken. De hele schatkaart is dan weer niet te verhandelen. Alleen schatkaart tegen schatkaart qua handelen, anders komen sommige nog zonder wat te doen snel aan een episch gebouw.
Woestijnavontuur
Een avontuur, met nieuwe vijanden als kameleneenheden en olifanten.
Naast legers ook grondstoffen meenemen naar het eiland om een paar voorzieningsgebouwen te plaatsen, zoals een waterput en houthakker.
Het idee is om naast dat de legereenheden belangrijk zijn je ook tactisch moet gaan nadenken over het gebruik van grondstoffen. Bijvoorbeeld in een woestijnavontuur moet je op strategische punten putten bouwen om je legers te voorzien van water. Als je bijvoorbeeld dan een aanval doet zonder dat je een waterput in de buurt van je kamp hebt gemaakt, heeft het invloed op de verliezen tijdens die aanval.
Specialisten/eenheden
Admiraal: een generaal maar dan op het water als schip.
Handelaar: een specialist zelfde soort als ontdekkingsreiziger maar dan voor de handelsroutes en handelssteden.
Handelsschip: een nieuwe eenheid voor het vervoeren van grondstoffen.
Aanvalsschepen: verschillend types, snelle schepen die een eerste slag kunnen doen. Gewone schepen en zware schepen die langzaam zijn en een laatste slag kunnen uitdelen.
Olifanten: een legerunit die langzaam is maar wel behoorlijk veel schade aanricht.
Speerunits: een unit die sterk is tegen paarden en de eerste slag van paarden tegengaat.
Varkenseenheid: deze eenheid laat olifanten schikken zodat er chaos ontstaat bij de olifanten en zichzelf ook schade toebedelen.
Diverse gebouwen
Varkenshouderij: voor het trainen van varkens.
Fruitboomgaard
Museum: Zal leuk zijn als je hierin bijvoorbeeld van jezelf dingen kunt terugzien en ook andere spelers dit kunnen zien, wanneer je op dit gebouw klikt. Je krijgt dan een overzicht te zien van dingen. Bijvoorbeeld: je prestaties, dat je medailles krijgt als je bijvoorbeeld 100 keer Zwarte Ridders hebt gespeeld. Of dat je bijzondere artefacten tijdens avonturen hebt gevonden die hierin kunt stallen.
De artefacten kunnen dan bijvoorbeeld dingen zijn zoals een totempaal of een bijzondere steen of een speciale kroon of ketting, dat soort dingen.