PDA

Bekijk Volledige Versie : Lijm en harsproductie voor boekbinder



kgortmak
01-10-13, 11:28
Het produceren van manuscripten , geschriften en codexen neemt nogal wat tijd. En de daaraan gerelateerde missies dus ook. Voorbeeld met een lvl 3 boekbinder een geoloog of verkenner optuigen met 10 geschriften kost je 6 manuscripten (eerder kun je geen geschriften toevoegen) en dan nog per geschrift 3 productie cycli van gemiddeld 1 dag (2 manuscripten maken, dan 2 manuscripten omzetten in een geschrift.) Daar ben je dan een maand (ruim) mee bezig. En dan mag je geen dag missen en iedere dag zo ongeveer om dezelfde tijd inloggen. Enige manier om het te versnellen is het gebruik van beenderlijm en (sinds kort) wildwoudhars. Dit zijn normale verdubbelaars. En alle andere verdubbelaars kunnen we zelf maken. VerDRIEdubbelaars moeten we kopen (Tropische mand, pasta kom, hazepootje en dat soort zaken)

Nu is het fenomeen beenderlijm al een keer eerder aangehaald (zie http://forum.thesettlersonline.nl/threads/17094-Toevoeging-proviandhuis-Beenderlijm ) maar dat was vrij in het begin en nu helemaal naar de achtergrond verschoven, vandaar dat ik er hier nogmaals aandacht voor vraag. Aangezien we alle andere verdubbelaars gewoon in het produktiehuis kunnen maken lijkt me dat de aangewezen plek om dat met deze spullen ook te toen. Wellicht dat het met het nieuwe vinden van dingen op je eiland kunnen combineren, anders svp gewoon een eigen gebouwtje. Beenderlijm zou dan een (bij)produkt van de slager kunnen zijn, die houdt immers botten over als ie het vlees dat de jagers brengen omzet in worsten, en anders kan daar gewoon een lijmmaker voor worden geintroduceeerd.

Wildwoudhars is natuurlijk weer een verhaal apart. In dennenhout zit plenty hars :-) dus wellicht een klein wetenschaps gebouwtje dat wildwoudhars maakt van dennenhout en vanaf lvl3 dan hardhout nodig heeft, verzin het maar. En anders gewoon net als de andere verdubbelaars in het produktiehuis maken, bv 10000 dennehout stammen voor 1 wildwoudhars. Of 5000 hardhoutstammen, weet ik het.

Daarmee maak je het wel mogelijk maar niet te gemakkelijk. En met te gemakkelijk bedoel ik dat iemand dan ineens zoveel van het spul zou kunnen maken dat ie de markt er mee verpest.

Suikermuis
01-10-13, 11:37
Lijkt me een idee, mooie voorzet!
Meteen uitwerken.

+1

gdev4419
01-10-13, 12:25
Hallo Kees,
Heb het gelezen en vind het een uitstekende suggestie. Nu maar afwachten wat men er mee gaat doen.
M.i.z. komt dit ten goede aan het spel daar het overeenkomt met onze hedendaagse economie en goederenproductie in de wereld.
Ik zie het als een positieve aanvulling voor het spel TSO.

Groet,

Gerard

louwtje
01-10-13, 13:27
goed idee

groet louwtje

PvtShade
01-10-13, 13:48
Klinkt goed! Die boeken schieten niet op :) als je de resources er voor hebt kan je dan ook eens de gebouwen wat meer upgraden dan lvl1/2/3.
+1

Sir-Quiberon
01-10-13, 14:52
Goed idee, mooi dat je erover na denkt

Zvicinou
01-10-13, 17:25
het mag hardhout gebruiken, AUB geen dennenhout :P
sinds die kleermakers er is heb ik me bogenproductie omhoog gedrukt... en daarmee dus ook me dennenhout. wil niet nog meer van die rommel bijzetten...

hardhout kost ook geen *** in de handel btw.

enne het maken in het proviandhuis is een goed id :)

Eowyn
01-10-13, 17:40
+1 kees :)

JohnAdamss
01-10-13, 18:11
Super idee.
Het maken van boeken (zelfs op lvl 5) duurt gewoon erg lang.
Ik hoop dat TSO hier wat mee gaat doen.

Het voorgestelde gebouw lijkt me een schitterende aanwinst voor iedereen zijn eiland

kgortmak
01-10-13, 23:03
[QUOTE=kgortmak;13619]een geoloog of verkenner optuigen met 10 geschriften kost je 6 manuscripten (eerder kun je geen geschriften toevoegen) en dan nog per geschrift 3 productie cycli van gemiddeld 1 dag (2 manuscripten maken, dan 2 manuscripten omzetten in een geschrift.) Daar ben je dan een maand (ruim) mee bezig. QUOTE]

Dat is de missie vakmanschap die je op een bepaald moment moet doen. Daarna krijg je de missie Meesterschap (kreeg hem net binnen) en dan moet je een geoloog hebben met 11 codexen/codices. Hallo? Bent u daarnog? Naarmate je meer boeken enzo hebt wordt het maken van boeken ook steeds duurder. Al gemerkt? Neemt niet weg dat op dit moment ik wederom meer dan een maand nodig ga hebben om die missie te voltooien, want 2x manuscript, 1x boek en 1x codex maakt 4 dagen. Ruim. En dan de hele exercitie nog een keer voor mijn verkenners. Dus bij elkaar drie maanden werk voor mijn boekbinder, mits ik geen dag mis. En zelfs als ik een astronomisch bedrag investeer in het upgraden naar level 5 (kost bij elkaar ook 8 dagen, vergeet dat niet, naast 5000 goudstukken en ik weet niet hoeveel tropenhoutplanken en graniet) kan ik misschien de produktie tijd terugbrengen naar 2 maanden. Maar dan moet ik wel 2x per dag inloggen, natuurlijk... Dat vind ik niet leuk meer. In dat licht bezien ga ik haast zeggen dat het wetenschapssyteem een vermindering van het spelplezier met zich mee brengt. Er is niks zo frustrerend als missies die je niet kunt (of onnoemelijk traag) kunt vervullen.

copycat
02-10-13, 00:02
[QUOTE=kgortmak;13619]een geoloog of verkenner optuigen met 10 geschriften kost je 6 manuscripten (eerder kun je geen geschriften toevoegen) en dan nog per geschrift 3 productie cycli van gemiddeld 1 dag (2 manuscripten maken, dan 2 manuscripten omzetten in een geschrift.) Daar ben je dan een maand (ruim) mee bezig. QUOTE]

Dat is de missie vakmanschap die je op een bepaald moment moet doen. Daarna krijg je de missie Meesterschap (kreeg hem net binnen) en dan moet je een geoloog hebben met 11 codexen/codices. Hallo? Bent u daarnog? Naarmate je meer boeken enzo hebt wordt het maken van boeken ook steeds duurder. Al gemerkt? Neemt niet weg dat op dit moment ik wederom meer dan een maand nodig ga hebben om die missie te voltooien, want 2x manuscript, 1x boek en 1x codex maakt 4 dagen. Ruim. En dan de hele exercitie nog een keer voor mijn verkenners. Dus bij elkaar drie maanden werk voor mijn boekbinder, mits ik geen dag mis. En zelfs als ik een astronomisch bedrag investeer in het upgraden naar level 5 (kost bij elkaar ook 8 dagen, vergeet dat niet, naast 5000 goudstukken en ik weet niet hoeveel tropenhoutplanken en graniet) kan ik misschien de produktie tijd terugbrengen naar 2 maanden. Maar dan moet ik wel 2x per dag inloggen, natuurlijk... Dat vind ik niet leuk meer. In dat licht bezien ga ik haast zeggen dat het wetenschapssyteem een vermindering van het spelplezier met zich mee brengt. Er is niks zo frustrerend als missies die je niet kunt (of onnoemelijk traag) kunt vervullen.

Je bent toch niet verplicht om dat allemaal te doen??
Het is juist een leuke aanvulling, een bonus 'so to speak'.
Ik heb mijn ontdekkert al vol zitten en de geoloog kan de pot op:)
Nu ga ik rustig aan sparen voor de generaal, zodat ik al een behoorlijk aantal boekjes heb liggen wanneer die aan de beurt is.
Zo heb ik dat ook gedaan voor de ontdekker trouwens, want die geoloog... tja, hoeveel beter wil je hem hebben:p

GEXTE
02-10-13, 02:02
-1!
het is een strategisch spel volgens de makers...
het is dus niet de bedoeling dat je alles ff binnen een paar dagen op zijn max zet... leer keuzes maken...
ook ik heb geen enkel boek geïnvesteerd in geologen... wat moet ik met 50 meer kopererts, dan kunnen ze een half uurtje langer door werken, nou en, ik zoek/bouw wel een half uur eerder naar een nieuwe afzetting... dat is de keuze die JIJ hebt gemaakt... ik kan nu meer doen met mijn ontdekkingsreizigers, maar jij hebt al weken lang voordeel met je geologen... daar hoor je mij niet over klagen, dat was een strategische beslissing...
wat betreft de boosts, die kun je zoeken met je ontdekkingsreizigers, of kopen op handel als je er zelf niet naar wilt zoeken... wederom een keuze die JIJ zelf moet maken... het is maar net wat jij belangrijker vindt!

settlers is nou eenmaal geen spel waar je alles binnen een dag kunt doen/upgraden en dat is maar goed ook, anders ben je er zo klaar mee!

PvtShade
02-10-13, 10:48
Dat het iets sneller gaat neemt de "strategie" toch niet weg?
Zelfs als je een boost kan maken zal het nog steeds lang duren, meeste mensen hebben meer dan 1 geoloog/ontdekkingsreiziger/generaal die ze willen upgraden, dus je bent er nog steeds lang genoeg mee bezig. Daarnaast zal een extra gebouw weer wat "finetuning" nodig hebben, en het versnelt maken van de boeken brengt weer met zich mee dat je ook meer moet produceren en daar weer mee bezig bent.

GEXTE
02-10-13, 10:52
Dat het iets sneller gaat neemt de "strategie" toch niet weg?
Zelfs als je een boost kan maken zal het nog steeds lang duren, meeste mensen hebben meer dan 1 geoloog/ontdekkingsreiziger/generaal die ze willen upgraden, dus je bent er nog steeds lang genoeg mee bezig. Daarnaast zal een extra gebouw weer wat "finetuning" nodig hebben, en het versnelt maken van de boeken brengt weer met zich mee dat je ook meer moet produceren en daar weer mee bezig bent.

en meer boeken betekent weer dat je meer kunt upgraden, dus minder keuzes hoeft te maken... en dat is precies waar ik op tegen ben...

Frisqy
03-10-13, 03:12
Kgortmak die tijden die je opnoemt om een "paar" boeken te maken is niks in vergelijking wat je ik nu al en in de toekomst aan tijd kwijt ben. De curve met de increase van kosten is te zot voor woorden. Als ik straks "klaar" ben met het spel ga ik niet nog 5 jaar blijven hangen om me 4 verkenners te upgraden (een andere reden kan ik trouwens niet bedenken!). De verhoging kosten van kaften en papier enzo te begrijpen maar dan ook het aantal boeken? BB er zijn al genoeg klachten over wanneer word het eens duidelijk dat er wat aan gedaan moet worden? Ik heb zelfs nog een gemiddeld aantal verkenners generalen en geologen. Ik verwacht al helemaal niet dat de mensen met tientallen van die specialisten zo gek gaan zijn om 25 jaar van hun leven te besteden om een goed aantal daarvan te upgraden.

[EDIT] Als je de totale productie tijden wilt weten kijk even op test forums.

kgortmak
06-10-13, 14:30
en meer boeken betekent weer dat je meer kunt upgraden, dus minder keuzes hoeft te maken... en dat is precies waar ik op tegen ben...

Sneller betekent niet per definitie dat je minder keuzes moet maken. Als ik zo jou reacties in diverse onderwerpen lees, sluit het spel zoals het nu is helemaal aan bij jouw spelwijzen en of spel behoefte. Da's mooi, maar dat betekent niet dat het spel dus nu ook niets meer mag veranderen. Ik vind dat de belachelijk lange produktie tijd van de boeken in combinatie met een aantal missies het spel plezier bederft. Ik vind het nu eenmaal belangrijk die missies uit te voeren, want daardoor groei je verder in het spel. Jij vindt dat onbelangrijk. Prima. Ik heb mijn geologen wel opgetuigd, en heb daardoor het voordeel dat mijn koperproduktie wel goed loopt in samenhang met mijn inlogpatroon. Maar dat is het punt niet. Ik kan willekeurig welke werkplaats versnellen door hetzij een boost te produceren, dan wel een boost te kopen in de winkel. Die keuze heb ik niet voor de boekbinder. Ja er is iets schaars als de beenderlijm of wildwoudhars. Maar kan het nergens kopen of maken. En dat vind ik een gemis.

En als het er dan in zou komen, heb jij, omdat je zo gek bent op keuzes, de keuze :-) of je daar een bouwvergunning voor wil spenderen om het te maken, of dat je het niet doet. En misschien moet je wel andere keuzes maken hierdoor.

GEXTE
07-10-13, 00:21
Sneller betekent niet per definitie dat je minder keuzes moet maken. Als ik zo jou reacties in diverse onderwerpen lees, sluit het spel zoals het nu is helemaal aan bij jouw spelwijzen en of spel behoefte. Da's mooi, maar dat betekent niet dat het spel dus nu ook niets meer mag veranderen. Ik vind dat de belachelijk lange produktie tijd van de boeken in combinatie met een aantal missies het spel plezier bederft. Ik vind het nu eenmaal belangrijk die missies uit te voeren, want daardoor groei je verder in het spel. Jij vindt dat onbelangrijk. Prima. Ik heb mijn geologen wel opgetuigd, en heb daardoor het voordeel dat mijn koperproduktie wel goed loopt in samenhang met mijn inlogpatroon. Maar dat is het punt niet. Ik kan willekeurig welke werkplaats versnellen door hetzij een boost te produceren, dan wel een boost te kopen in de winkel. Die keuze heb ik niet voor de boekbinder. Ja er is iets schaars als de beenderlijm of wildwoudhars. Maar kan het nergens kopen of maken. En dat vind ik een gemis.

En als het er dan in zou komen, heb jij, omdat je zo gek bent op keuzes, de keuze :-) of je daar een bouwvergunning voor wil spenderen om het te maken, of dat je het niet doet. En misschien moet je wel andere keuzes maken hierdoor.

ze claimen een strategie spel te zijn, maar de kant die het nu op gaat is dat iedereen gewoon alles en zo veel mogelijk kan gebruiken/bouwen/produceren, dan is de strategie naar mijn mening geheel weg!!! dus ja, ik ben voor beperkingen, zodat het ook daadwerkelijk op strategie aan komt en dat het geen RPG wordt waar je domweg missies moet/kunt volgen!!!

ik vind de productietijd van boeken ook lang, daarom is mijn boekbinder ook altijd geboost om zo de productietijd zo kort mogelijk te houden!
toen de beenderlijm voor het eerst werd uitgedeeld verkocht iedereen die, toen heb ik een hele bult gekocht (relatief duur) en die ben ik nou aan het gebruiken! (strategische keuze!!!) dus omdat jij dat toen niet gedaan hebt (de verkeerde strategische keuze hebt gemaakt???) moet ik nu het slachtoffer worden doordat ze deze beenderlijm zomaar voor iedereen beschikbaar maken en ik het relatief duur heb moeten inkopen, terwijl het nu voor nix kan worden verkregen??? (beenderlijm in de edelsteenshop vind ik overigens een prima idee, dan kan iedereen er over beschikken)
overigens heb ik wel boeken geproduceerd tijdens de geologen wetenschapsysteem, maar heb geen boeken toegewezen, omdat ik ze wilde bewaren/sparen voor de ontdekkingsreizigers/generaals... ik heb geen 10% grotere afzetting nodig, ik zoek wel een keer extra naar een afzetting! (strategische keuze!!!) daardoor heb ik nu boeken over om in de ontdekkingsreizigers te steken!

jij wilt je geologen, je ontdekkingsreizigers en strax je generaals allemaal (meteen) maxen... nu moet je een keuze maken welke je (eerst) wilt maxen... net als in het echte leven, je kunt maar 1 opleiding per keer volgen (er zijn wel uitzonderingen), maar er zijn weinig mensen die natuurkundige, informaticus, rechter en accountant zijn! je moet keuzes maken, zo werkt het leven!

maar goed, dat is mijn mening... misschien ben ik de enigste... misschien moeten ze iedereen 10 eilandjes geven en onbeperkte bouwvergunningen en alles beschikbaar stellen, zodat iedereen alles lekker snel kan maxen... prima, maar mijn voorkeur heeft het niet...

om het beschikbaar te maken vind ik op zich prima hoor, verkoop het in de shop bijvoorbeeld!

wat betreft de missies... ik zou die ook graag doen/afronden, maar ik ga geen nutteloze, kostbare gebouwen neerzetten (bv. kruidhut, wagenmaker, etc.)... ik vind de missies zo als ze nu zijn ook een slechte zaak! bepaalde productiehoeveelheden behalen, etc. ze DRINGEN je daardoor gewoon een bepaalde bouwstrategie op en dat vind ik een slechte zaak!

kgortmak
21-10-13, 16:11
ik vind de productietijd van boeken ook lang, daarom is mijn boekbinder ook altijd geboost om zo de productietijd zo kort mogelijk te houden!
toen de beenderlijm voor het eerst werd uitgedeeld verkocht iedereen die, toen heb ik een hele bult gekocht (relatief duur) en die ben ik nou aan het gebruiken! (strategische keuze!!!) dus omdat jij dat toen niet gedaan hebt (de verkeerde strategische keuze hebt gemaakt???) moet ik nu het slachtoffer worden doordat ze deze beenderlijm zomaar voor iedereen beschikbaar maken en ik het relatief duur heb moeten inkopen, terwijl het nu voor nix kan worden verkregen???


Ho. stop. Pak even het voorstel erbij. Ik wil juist NIET dat het nu zo makkelijk wordt dat iedereen zomaar in een wip een heleboel beenderlijm kan maken om daarbij (zoals je terecht opmerkt) de markt te verzieken. Laat dat duidelijk zijn. Dat zo inderdaad een hele verkeerde ontwikkeling zijn. Dat neemt niet weg dat de wijze waarop het nu gaat je opzadelt met missies veel te lang gaan duren, en je tevens dwingen op bepaalde tijdstippen in te loggen, omdat je anders nog inefficienter wordt. Dat jij zo slim bent geweest een heleboel van die potten in te kopen is leuk voor je, maar wat denk je dan van spelers die nu pas beginnen met Settlers? Hadden ze dan maar eerder moeten beginnen? Tikkeltje kortzichtig, lijkt me.

Ik heb de neiging om mee te gaan in je idee om de potten lijm dan maar in de edelstenen shop te zetten, maar daarmee creeer je dus precies waar je bang voor bent, namelijk dat mensen zich zelf eens lekker trakteren door een bak geld erin te stoppen en dan een hoop potten beenderlijm te kopen en voor dumpprijzen te verkopen of idd continu geboost te draaien. Daarom: zelf maken die dingen, niet meer dan 1 lijmmaker (welke dat dan zou zijn kunnen we het nog over hebben, beenderlijm of woud hars) zodat je het aanbod beperkt houdt.