PDA

Bekijk Volledige Versie : De zin (of onzin) van expert niveau gebouwen!

Beittil
20-12-12, 16:54
Wat ik me nu al een tijdje afvraag is wat het nut is van de gebouwen op expert niveau? Met uitzondering van de tropenhoutzagerij zijn het namelijk stuk voor stuk gebouwen die niet alleen extreem duur zijn in aanschaf, maar ook nog eens weinig rendabel zijn in hun opbrengst!

Ok, je hebt na de zagerij als eerst de titaniumsmelter. Deze heb ik toevallig dan nog gebouwd en ik verwerk de beetjes erts die ik met avonturen binnenkrijg tot titanium, maar verder gebeurt er weinig. Ik heb ook een kruisboogsmid, maar die staat uit en bij de Damasceense wapensmid had ik al zoiets van... mjah, laat maar hangen eigenlijk!

Na deze gebouwen wordt het eigenlijk pas echt helemaal gek, nu komt er namelijk een serie van VIER gebouwen die uiteindelijk culmineren in het produceren van 'het laatste wapen', te weten; het kanon!

Het begint met de 'Wielmaker', beschikbaar vanaf lv42 geloof ik. Kost 6.400 tropenhoutplanken, 1.600 graniet en 8000 gereedschap. Dit gebouw zet tropenstammen en ijzerbaren om in wielen. Daarna komt op level 43 de 'Timmerman', 8.000 tropenhoutplanken, 2.000 graniet en 8.500 gereedschap in aanschaf. Deze behendige vakman combineert je eerder geproduceerde wielen met wat tropenhoutplanken en komt zo met een soort van handkarretje op de proppen, een leuk product... maar je kan er verder niets mee, totdat je lv48 bent. Anyway, ondertussen komt er op lv47 nog de 'Kruithut' a 9.000 tropenhoutplanken, 9.000 graniet en 9.000 gereedschap. Hier worden de flesjes salpeter die je hebt gevonden tijdens je carrière omgezet naar buskruit! En dan, UITEINDELIJK, als je lv48 bent geworden... dan komt de kers op de slagroom, de 'Kanonmaker'. Maar, wel eerst even 9.500 tropenhoutplanken, 9.500 graniet en 9.000 gereedschap aftikken... dan pas zal hij die mooie kanonnen voor je maken.

Even snel rekenen leert ons dat we voor deze 4 gebouwen maarliefst 32.900 tropenhoutplanken, 21.100 graniet en 34.500 gereedschap kwijt bent en dan kun je... jawel, kanonnen maken! Ik ben nu 'pas' lv43 en kan (op de wielmaker na) deze serie gebouwen dus nog niet hebben, maar... ik heb nu wel al voldoende kanonnen op voorraad liggen om straks als ik lv48 ben er gelijk een goed aantal van te kunnen maken.

Ik kan nu voor 300 kaartstukken bijvoorbeeld 'De Zwarte Ridders' kopen, dit is een episch niveau avontuur waarbij men flinke hoeveelheden expert niveau wapens kan winnen. Zowel kruisbogen alsmede damasceense zwaarden en dus ook kanonnen. Ok, je kunt per slot max. 150 kanonnen winnen, maar toch... je kunt ze al lang en breed in grote aantallen binnenhalen lang voordat je lv48 bent en je ze kunt gaan gebruiken!

Dus vertel mij maar, WAAROM zou ik OOIT deze gebouwen gaan maken? Ok, sinds de update een tijdje terug is er een lijn met missies waarbij je gebouwen moet maken (oa deze deze expert gebouwen) en waarvoor je uiteindelijk... hou je vast... 2x een verbeterd trainingsplan, 1x het avontuur 'Verborgen Experimenten' en 1x een akte Adelijk huis krijgt. LOL... ik hoop die rommel wel op de markt als ik dat wil, hoef ik niet te wachten tot lv48 en het is nog eens veel goedkoper ook!

Goed en wel bekeken zijn dus (ondanks dat ik er naast de zagerij nog 2 andere heb), met uitzondering van de tropenhoutzagerij, alle gebouwen op het expert niveau totaal nutteloos om te bouwen. Tuurlijk zullen er mensen zijn die het leuk vinden om uiteindelijk van alles iets te hebben, maar echt nuttig is het niet. Met avonturen spelen kun je tenslotte uiteindelijk voldoende wapens winnen om 'voor het leven' gebakken te zitten qua voorraad die nodig is om de bijbehorende eenheden te maken.

Wat moeten we dus met deze gebouwen? Kan er naar gekeken worden dat de grondstoffen (met name de wielen en de handkarren) die ze maken ook duaal ingezet kunnen worden? Ik zou het bijvoorbeeld wel tof vinden als je die handkarren kon gebruiken om bijvoorbeeld de productie van een gebouw te verbeteren in de zin van: kortere reistijd van (bijv) de bakkerij naar het pakhuis, of dat de bakkerij meer oplevert omdat hij meer kan vervoeren, anything. Of bijvoorbeeld dat het buskruit gebruikt kan worden om de (koper/ijzer/kolen)mijnen te verbeteren... met dynamiet blaas je tenslotte je mijnen sneller leeg ;) etc etc.

Discuss!

kili
20-12-12, 19:29
Hmm...snap je punt en geef je er zeker voor nu ook wel een beetje gelijk in. Maar volgens t laatste ontwikkelaarsdagboek woordt bv de level cap binnenkort een keer verhoogd en ook de pvp komt weer een stuk dichterbij. Ik heb geen idee of dan ook voorwaarden (bv gewenste lvl) en/of kosten van gebouwen gaan worden aangepast, maar het nut kan door pvp wel versterkt worden. Misschien tsotesting.com maar eens een beetje in de gaten houden om die vraag zsm voor jezelf alvast beantwoord te hebben.

Vind dat voorstel van je van over die karren trouwens wel een leuke en bij deze ook een /signed ervoor ;)

Appeltaart
21-12-12, 16:33
Goede post !! ik ben het mee eens dat het schikbare hoeveelheid aan grondstoffen kost om die spullen te maken! dus ik wacht ermee tot er meer duidelijk komt over hoe het pvp systeem werkt.

Roodstaart
21-12-12, 18:47
Ik heb ze gebouwd.... en weer afgebroken... doe mij maar een paar *stampende stieren* en ik heb de voorraad die ik hebben wil; gebouwen zijn inderdaad relatief te duur; om nog maar te zwijgen van de upgrades van deze gebouwen (maar eerlijk is eerlijk; de kruithut ziet er best geinig uit :))

Frisqy
23-12-12, 04:24
Eindelijk iemand die zijn ogen open doet en is duidelijk uitlegd dat de gebouwen nutteloos zijn om te maken. Met sommige speler heb ik er zelfs een uitgebreikde discussie over gehad dat het maken van de items zelf ook nog eens de benodigde winst zou opleveren als je ze verkoopt. Ik denk dat het aankomende jaar het zeer zeker nog niet rendabel is om wapens te verkopen zoals kruisbogen en kannonen als je ze zelf produceert. Is de server nog veel te jong voor! De verdiensten op tropenplanken alleen al, dan praat ik niet over de rest van de benodigde grondstoffen, kan je never nooit niet krijgen voor kruisbogen of wat dan ook.

Koop mijn kannonen en kruisbogen wel van de markt totdat het verandert en dan verkoop ik wel even mijn benodigde tropen daarvoor voor 5x zoveel winst :p

Zvicinou
23-12-12, 21:45
leuk id om die karren en kruit te gebruiken om andere gebouwen te uppen/verbeteren!

en tja, op de tropenhoutzager na, ga ik geen van deze alle gebouwen bouwen. ik heb al genoeg A om goed bezig te zijn en die kannonen komen vanzelf ook wel van avonturen.

ik gebruik me hout en graniet wel om andere gebouwen te upgraden naar lvl5! (damm 7 dagen duurd dat -_-)

goeie post!

Roodstaart
23-12-12, 21:57
LOL: een tropenhoutzagerij naar level 5 brengen kost zelfs 10 dagen :)

Beittil
23-12-12, 23:36
Heh, dat zou ik (nog) niet weten. Heb er nu 2 op lv2 en die produceren meer planken dan ik op kan maken... maar dat is wellicht meer omdat ik maar heel weinig graniet binnen lijk te krijgen met avonturen de laatste tijd :(

Maargoed, misschien dat er nog meer mensen met leuke ideetjes zijn voor alternatieve toepassingen van de producten die je kunt maken met expert niveau gebouwen. Dat ik de vinger op de zere plek leg is een ding, maar nu moeten we er ook nog wat mee doen. Kili gaf al aan dat er, zoals bekent, in 2013 een verhoging van het maximale level aan zit te komen... maar wat ik verwacht dat er dan gebeurt is dat ze hooguit op de proppen komen met een nieuwe set gebouwen en andere mogenlijkheden om te maken/doen. Ik verwacht verder niet echt dat deze gebouwen direct onder de loep genomen worden worden.

Ik had dus twee ideeen, kort omschreven in de TS. Met name het gebruik van buskruit als ingredient om bijvoorbeeld mijnen effectiever te maken lijkt me wel cool. Ik zie het dan voor me dat je in het proviandhuis je buskruit kunt gebruiken (mogelijk in combinatie met iets anders nog) en dat je dan een buff maakt, alleen bruikbaar op mijnen die de productie gedurende bijv. 2-3 uur vergroot met een factor 3 of 4!

Dan zou je denken, maar er zijn al zoveel buffs die ieder willekeurig gebouw kunnen boosten, waarom deze nieuwe nog maken? Persoonlijk zou ik zeggen, verwijder de algemene buffs (muv de schotels, broodjes en mandjes) en maak de rest specifiek voor bepaalde types gebouwen!

Halandinh
24-12-12, 14:22
Ik had dus twee ideeen, kort omschreven in de TS. Met name het gebruik van buskruit als ingredient om bijvoorbeeld mijnen effectiever te maken lijkt me wel cool. Ik zie het dan voor me dat je in het proviandhuis je buskruit kunt gebruiken (mogelijk in combinatie met iets anders nog) en dat je dan een buff maakt, alleen bruikbaar op mijnen die de productie gedurende bijv. 2-3 uur vergroot met een factor 3 of 4!

Dan zou je denken, maar er zijn al zoveel buffs die ieder willekeurig gebouw kunnen boosten, waarom deze nieuwe nog maken? Persoonlijk zou ik zeggen, verwijder de algemene buffs (muv de schotels, broodjes en mandjes) en maak de rest specifiek voor bepaalde types gebouwen!

Ja, dat vind ik wel een goede. Specifieke bufs voor bepaalde gebouwen. Een bakker maak je ook niet gelukkig met een cursus MCSE.

EnemyReaverNLD
26-12-12, 11:32
Situatie "Hardlopers zijn Doodlopers" XD

siamwandelee
30-12-12, 22:05
Wat vinden jullie van de goud productieketen? Die is ook niet rendabel en die hoort niet eens bij de expert gebouwen. Een goudmijn levert geloof ik 70 munten op. Als je de benodigde grondstoffen verkoopt op de markt haal je volgens mij meer op.

Sarek
31-12-12, 04:24
Het idee van de kar om als extra vervoers-middel te dienen is nog niet zo gek. In de "oude settlers II" (toch 1 van de grondleggers voor dit spel). had je ezels die als extra vervoers-middel ingezet konden worden op drukke trajecten. Nu zijn de weggen niet meer van toepassing, maar een soort upgrade van een productie zou je de kar wel kunnen gebruiken. Kun je zelf kiezen bij welke mijn/boerderij/smelter/smid je deze upgrade toevoegt. Zou bijvoorbeeld de tijd die het kost om van A naar B te komen kunnen halveren of geheel doen verdwijnen waardoor de productie ook weer omhoog gaat.

Beittil
31-12-12, 11:45
Wat vinden jullie van de goud productieketen? Die is ook niet rendabel en die hoort niet eens bij de expert gebouwen. Een goudmijn levert geloof ik 70 munten op. Als je de benodigde grondstoffen verkoopt op de markt haal je volgens mij meer op.
Een goudmijn en het wel of niet rendabel zijn ervan is een hele andere vraag. Op den duur is het namelijk zo dat de grondstoffen ervoor zo gigantisch veel binnen komen dat het verkopen ervan niets meer uitmaakt of dat het gewoon de moeite niet waard is wegens een verzadigde markt.

Anyway, hier gaat het over de expert niveau gebouwen. Niet de goudmijnen.

Roodstaart
31-12-12, 17:14
Verder zijn er avonturen die *goud-vullers* kunnen opleveren; waarmee je je eigen goudproductie in stand kunt houden

Klein detail; goud-productie niet ongebuffed laten draaien:
Standaard goudmijn = 300; met buff: 600
600 erts = gebuffed: 600 goudstaven
600 goudstaven = gebuffed: 300 munten

Dus best rendabel een goud-lijn; zeker met de afnemende prijzen op de markt (en de af en toe leuke 3x buffs)

Halandinh
20-01-13, 14:17
Het valt mij op, dat veel prijzen aan het dalen zijn. Nog geen maand geleden had je omgerekend 1 kruisboog voor 1 munt. Maar langzaam kwamen de prijzen van 90 cent per kruisboog. En als je nu geduldig bent zijn prijzen van ongeveer 70 tot 80 cent per kruisboog ook normaal. En gisteren heb ik zelfs kruisbogen kunnen kopen voor 60 cent per kruisboog!!!!

Ik zie nog steeds niet in, waarom we die zouden moeten bouwen. Mij werd ook verteld dat het bouwen van expert-gebouwen voordelig zouden zijn met PvP. Hoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van PvP, vraag ik het me af.... de wapens kopen wordt ook goedkoper, waarom dan zelf bouwen?

Frisqy
22-01-13, 04:15
Ik denk in de toekomst met pvp dat die gebouwen zeker voordeliger zullen zijn. De reden dat ze nu goedkoper en goedkoper worden is omdat als je er 250 van ieder hebt ben je klaar als je ze niet verliest op avonturen door domme fouten. Met PvP wil iedereen het beste leger hebben en dan gaat er ook meer aan gespendeert worden. Ze zullen er meer uitgaan dan inkomen. Nu gaat er niks uit en komt er alleen maar meer bij.

Dit ligt natuurlijk ook aan wat je allemaal kan bereiken met PvP. Als de verliezen hoger zijn dan de inkomsten is het zeker niet waard. Als je alleen maar graniet en tropen daar van die eilanden kan halen samen met wat spullen voor kannonen laat ik pvp wel achterwege. PvP moet echt een indruk gaan maken en ook te doen zijn voor de mensen die maar 2 a 3 uur per dag spelen. Zo niet zal je de grootste geld schieters en no lifers daar alleen maar vinden. Ik wacht wel op PvP voordat ik er verder commentaar op ga geven.

Halandinh
22-01-13, 21:56
Ik ben niet overtuigd, dat het PvP aan zal slaan bij de grote groep. Natuurlijk zal het altijd een groep aanhangers krijgen. Maar wat ik denk, is dat wanneer je de hele dag online kan zijn, dat je dan in het voordeel bent. Soms start ik nu een avontuur, plaats een paar aanvalletjes, ga weg en kom een paar uur later terug. Zelfs de gemakkelijke avonturen als Dark Priest of Stealing voer ik zo uit, ook al heb je die in enkele uren afgerond. Als iedereen even veel kansen heeft, dan is het leuk, maar het ''online-zijn'' moet niet de doorslag of een buiten proportioneel voordeel geven. Als je voor een avontuur 3 dagen de tijd hebt, en je start hem nu wel, maar hebt nu geen tijd, maar je tegenstander wel, moet ie je niet in 2 uur van het eiland af kunnen meppen.

upto2015
05-05-13, 06:00
:):):):):):):)

WildeBras
16-02-15, 18:56
Welnu, we zijn inmiddels 2,5 jaar verder en de PvP is actief. Volgens mij heeft dit geen enkele impact op de productie van kanonnen en onderliggende xpert gebouwen/producten. De kosten zijn nog ongewijzigd en al het bovenstaande geldt nog onverminderd. We zijn dus niets opgeschoten op dit punt...

Paul06
16-02-15, 19:17
Welnu, we zijn inmiddels 2,5 jaar verder en de PvP is actief. Volgens mij heeft dit geen enkele impact op de productie van kanonnen en onderliggende xpert gebouwen/producten. De kosten zijn nog ongewijzigd en al het bovenstaande geldt nog onverminderd. We zijn dus niets opgeschoten op dit punt...

Ik denk dat expertgebouwen sinds de afschaffing van wapens in de loot juist wel aantrekkelijk worden nu. Al moeten we (als server) dan wel eerst door de enorme voorraden van kanonnen/damasceense zwaarden/kruisbogen heen die in de loop van de tijd opgebouwd zijn.