Beittil
20-12-12, 16:54
Wat ik me nu al een tijdje afvraag is wat het nut is van de gebouwen op expert niveau? Met uitzondering van de tropenhoutzagerij zijn het namelijk stuk voor stuk gebouwen die niet alleen extreem duur zijn in aanschaf, maar ook nog eens weinig rendabel zijn in hun opbrengst!
Ok, je hebt na de zagerij als eerst de titaniumsmelter. Deze heb ik toevallig dan nog gebouwd en ik verwerk de beetjes erts die ik met avonturen binnenkrijg tot titanium, maar verder gebeurt er weinig. Ik heb ook een kruisboogsmid, maar die staat uit en bij de Damasceense wapensmid had ik al zoiets van... mjah, laat maar hangen eigenlijk!
Na deze gebouwen wordt het eigenlijk pas echt helemaal gek, nu komt er namelijk een serie van VIER gebouwen die uiteindelijk culmineren in het produceren van 'het laatste wapen', te weten; het kanon!
Het begint met de 'Wielmaker', beschikbaar vanaf lv42 geloof ik. Kost 6.400 tropenhoutplanken, 1.600 graniet en 8000 gereedschap. Dit gebouw zet tropenstammen en ijzerbaren om in wielen. Daarna komt op level 43 de 'Timmerman', 8.000 tropenhoutplanken, 2.000 graniet en 8.500 gereedschap in aanschaf. Deze behendige vakman combineert je eerder geproduceerde wielen met wat tropenhoutplanken en komt zo met een soort van handkarretje op de proppen, een leuk product... maar je kan er verder niets mee, totdat je lv48 bent. Anyway, ondertussen komt er op lv47 nog de 'Kruithut' a 9.000 tropenhoutplanken, 9.000 graniet en 9.000 gereedschap. Hier worden de flesjes salpeter die je hebt gevonden tijdens je carrière omgezet naar buskruit! En dan, UITEINDELIJK, als je lv48 bent geworden... dan komt de kers op de slagroom, de 'Kanonmaker'. Maar, wel eerst even 9.500 tropenhoutplanken, 9.500 graniet en 9.000 gereedschap aftikken... dan pas zal hij die mooie kanonnen voor je maken.
Even snel rekenen leert ons dat we voor deze 4 gebouwen maarliefst 32.900 tropenhoutplanken, 21.100 graniet en 34.500 gereedschap kwijt bent en dan kun je... jawel, kanonnen maken! Ik ben nu 'pas' lv43 en kan (op de wielmaker na) deze serie gebouwen dus nog niet hebben, maar... ik heb nu wel al voldoende kanonnen op voorraad liggen om straks als ik lv48 ben er gelijk een goed aantal van te kunnen maken.
Ik kan nu voor 300 kaartstukken bijvoorbeeld 'De Zwarte Ridders' kopen, dit is een episch niveau avontuur waarbij men flinke hoeveelheden expert niveau wapens kan winnen. Zowel kruisbogen alsmede damasceense zwaarden en dus ook kanonnen. Ok, je kunt per slot max. 150 kanonnen winnen, maar toch... je kunt ze al lang en breed in grote aantallen binnenhalen lang voordat je lv48 bent en je ze kunt gaan gebruiken!
Dus vertel mij maar, WAAROM zou ik OOIT deze gebouwen gaan maken? Ok, sinds de update een tijdje terug is er een lijn met missies waarbij je gebouwen moet maken (oa deze deze expert gebouwen) en waarvoor je uiteindelijk... hou je vast... 2x een verbeterd trainingsplan, 1x het avontuur 'Verborgen Experimenten' en 1x een akte Adelijk huis krijgt. LOL... ik hoop die rommel wel op de markt als ik dat wil, hoef ik niet te wachten tot lv48 en het is nog eens veel goedkoper ook!
Goed en wel bekeken zijn dus (ondanks dat ik er naast de zagerij nog 2 andere heb), met uitzondering van de tropenhoutzagerij, alle gebouwen op het expert niveau totaal nutteloos om te bouwen. Tuurlijk zullen er mensen zijn die het leuk vinden om uiteindelijk van alles iets te hebben, maar echt nuttig is het niet. Met avonturen spelen kun je tenslotte uiteindelijk voldoende wapens winnen om 'voor het leven' gebakken te zitten qua voorraad die nodig is om de bijbehorende eenheden te maken.
Wat moeten we dus met deze gebouwen? Kan er naar gekeken worden dat de grondstoffen (met name de wielen en de handkarren) die ze maken ook duaal ingezet kunnen worden? Ik zou het bijvoorbeeld wel tof vinden als je die handkarren kon gebruiken om bijvoorbeeld de productie van een gebouw te verbeteren in de zin van: kortere reistijd van (bijv) de bakkerij naar het pakhuis, of dat de bakkerij meer oplevert omdat hij meer kan vervoeren, anything. Of bijvoorbeeld dat het buskruit gebruikt kan worden om de (koper/ijzer/kolen)mijnen te verbeteren... met dynamiet blaas je tenslotte je mijnen sneller leeg ;) etc etc.
Discuss!
Ok, je hebt na de zagerij als eerst de titaniumsmelter. Deze heb ik toevallig dan nog gebouwd en ik verwerk de beetjes erts die ik met avonturen binnenkrijg tot titanium, maar verder gebeurt er weinig. Ik heb ook een kruisboogsmid, maar die staat uit en bij de Damasceense wapensmid had ik al zoiets van... mjah, laat maar hangen eigenlijk!
Na deze gebouwen wordt het eigenlijk pas echt helemaal gek, nu komt er namelijk een serie van VIER gebouwen die uiteindelijk culmineren in het produceren van 'het laatste wapen', te weten; het kanon!
Het begint met de 'Wielmaker', beschikbaar vanaf lv42 geloof ik. Kost 6.400 tropenhoutplanken, 1.600 graniet en 8000 gereedschap. Dit gebouw zet tropenstammen en ijzerbaren om in wielen. Daarna komt op level 43 de 'Timmerman', 8.000 tropenhoutplanken, 2.000 graniet en 8.500 gereedschap in aanschaf. Deze behendige vakman combineert je eerder geproduceerde wielen met wat tropenhoutplanken en komt zo met een soort van handkarretje op de proppen, een leuk product... maar je kan er verder niets mee, totdat je lv48 bent. Anyway, ondertussen komt er op lv47 nog de 'Kruithut' a 9.000 tropenhoutplanken, 9.000 graniet en 9.000 gereedschap. Hier worden de flesjes salpeter die je hebt gevonden tijdens je carrière omgezet naar buskruit! En dan, UITEINDELIJK, als je lv48 bent geworden... dan komt de kers op de slagroom, de 'Kanonmaker'. Maar, wel eerst even 9.500 tropenhoutplanken, 9.500 graniet en 9.000 gereedschap aftikken... dan pas zal hij die mooie kanonnen voor je maken.
Even snel rekenen leert ons dat we voor deze 4 gebouwen maarliefst 32.900 tropenhoutplanken, 21.100 graniet en 34.500 gereedschap kwijt bent en dan kun je... jawel, kanonnen maken! Ik ben nu 'pas' lv43 en kan (op de wielmaker na) deze serie gebouwen dus nog niet hebben, maar... ik heb nu wel al voldoende kanonnen op voorraad liggen om straks als ik lv48 ben er gelijk een goed aantal van te kunnen maken.
Ik kan nu voor 300 kaartstukken bijvoorbeeld 'De Zwarte Ridders' kopen, dit is een episch niveau avontuur waarbij men flinke hoeveelheden expert niveau wapens kan winnen. Zowel kruisbogen alsmede damasceense zwaarden en dus ook kanonnen. Ok, je kunt per slot max. 150 kanonnen winnen, maar toch... je kunt ze al lang en breed in grote aantallen binnenhalen lang voordat je lv48 bent en je ze kunt gaan gebruiken!
Dus vertel mij maar, WAAROM zou ik OOIT deze gebouwen gaan maken? Ok, sinds de update een tijdje terug is er een lijn met missies waarbij je gebouwen moet maken (oa deze deze expert gebouwen) en waarvoor je uiteindelijk... hou je vast... 2x een verbeterd trainingsplan, 1x het avontuur 'Verborgen Experimenten' en 1x een akte Adelijk huis krijgt. LOL... ik hoop die rommel wel op de markt als ik dat wil, hoef ik niet te wachten tot lv48 en het is nog eens veel goedkoper ook!
Goed en wel bekeken zijn dus (ondanks dat ik er naast de zagerij nog 2 andere heb), met uitzondering van de tropenhoutzagerij, alle gebouwen op het expert niveau totaal nutteloos om te bouwen. Tuurlijk zullen er mensen zijn die het leuk vinden om uiteindelijk van alles iets te hebben, maar echt nuttig is het niet. Met avonturen spelen kun je tenslotte uiteindelijk voldoende wapens winnen om 'voor het leven' gebakken te zitten qua voorraad die nodig is om de bijbehorende eenheden te maken.
Wat moeten we dus met deze gebouwen? Kan er naar gekeken worden dat de grondstoffen (met name de wielen en de handkarren) die ze maken ook duaal ingezet kunnen worden? Ik zou het bijvoorbeeld wel tof vinden als je die handkarren kon gebruiken om bijvoorbeeld de productie van een gebouw te verbeteren in de zin van: kortere reistijd van (bijv) de bakkerij naar het pakhuis, of dat de bakkerij meer oplevert omdat hij meer kan vervoeren, anything. Of bijvoorbeeld dat het buskruit gebruikt kan worden om de (koper/ijzer/kolen)mijnen te verbeteren... met dynamiet blaas je tenslotte je mijnen sneller leeg ;) etc etc.
Discuss!